Bazı arkadaşlardan gelen "Site göz yoruyor." şikayeti üzerine işe fontu değiştirmekle başladım. Arial yaptım. Öncekiler mi yoksa bu mu? Cevap verirseniz sevinirim.

Güncelleme: Yazmayı unutmuşum, yaptığım stratejileri sadece LYS'ye yönelik değil okul sınavlarına yönelik olarak da yaptım. Örneğin biyolojiye şimşek taktiği uygulayın dedim (yıldırım harekâtı deseymişim keşke). Bunu yazarken benim okul sınavlarımı da gözönünde bulundurarak bunu yaptığımı söylemeyi unutmuşum. Biyolojiye mecburen çalışacaktım, ben de oturup 12.sınıf biyoloji konularının %80'ini bitirmiştim. Bu taktiğin çıkış noktası budur.

Türevle ilgili yazılarıma da Ekol Hocadan iki video izledim.


******************************************

Öncelikle kendimden tekrar bahsedeyim;


Merhaba ben azimli yazar. YGS1'de 1152. oldum. Böyle şaşırtıcı bulunan bir sonuçla gelince okulda bayağı havam oldu. YGS bittikten sonra LYS'de de strateji yapmaya devam ettim. Birazdan işe yarayan birkaç stratejimi açıklayacağım. Daha detaylı rehberler olacak mı derseniz, sınavlarım bittikten sonra diğer arkadaşlarıma danışarak bir şeyler yazmayı düşünüyorum. (Yine transferler olacak.) 

Hikayem şu şekilde:.Haftada bir devamsızlık yaparak YGS'den önce ihmal ettiğim 12.sınıf konularını videolardan çalışarak bitirdim, sonra dershanede de aynı konuları işleyince tekrar etmiş oldum. Devamsızlık hakkım bir hayli azalmıştı, ya 2.sınavlardan sonra mayıs ayında okula 3 hafta gelip hazirandaki sınavları iptal ettirebilecektim (rapor alarak) ya da 3 hafta ders çalışıp sadece deneme çözecek kıvama geldiğimde okulda hiçbir 12.sınıf yokken okula gidip rahat rahat dersimi çalışacaktım. Sınavlar artık pek önemli değildi. Ben ikinci seçeneği seçtim. En sıkı çalıştığım ay mayıs ayı oldu, mayıs ayı önemli onunla ilgili ayrıca bir yazı gelecek.

En büyük hatam "LYS süre kullanımı ölçmüyor bilgi ölçüyor nasolsa çok deneme çözmeme gerek yok." diyip YGS'deki deneme performansımı LYS'de göstermemek oldu. Matematiği ve Geometriyi yetiştiremedim. (Tüm sorulara baktım ama tüm soruları çözemedim, zamanım olsaydı bazılarını çözebilirdim.)

Sonuç olarak netlerim şu şekildeydi:


O değil de diploma notu 39 sıra ileri atabilmiş sadece ehuehe.

Sonuç olarak yükseliş yerine düşüş yaşadığım için biraz kendime güvensizliğim var ama neyse. Başıma daha kötüsü de gelebilirdi. 

Matematik:
Arkadaşlar size yazın 12.sınıf çalışın dedim çünkü ben 12.sınıf konularından sıkılmış, limitten sonrasını boşlamıştım. YGS bittiğinde ilk işim türev çalışmak oldu. Oturduğum video sitesinin karşısına hepsini bir günde bitirdim. Bütün formülleri cartı curtu not ettim. Üzerine test çözünce pek de sorun olmadı. Türev kolay arkadaş, bir kaç tane kuralı var, çoğu da mantığa dayalı. 

Türevde zorlanabileceğiniz tek şey türev tanımı. Onu geçen sene anlamamıştım çünkü ezberciliği anca lisede ezberci olduğumdan (gerçi 12.sınıfta biraz atmaya başlamıştım) (ezberciliğin nedeni sınavlara son gün çaışmak elbette) hala ezberlemeye çalışıyordum.

Güncel: Türev tanımını ezberlemeye kalkarsanız şöyle bir durumla karşılaşabilirsiniz: 
Gerçi bu limiti anlatıyor ama türev için de aynı şey geçerli.




Hemen anlatayım. 

Formül şu:



Ama 2 bilinmeyen olduğundan direkt olarak F'(3) nasıl bulunur onu göstereceğim.

F(x) = x^2 (xkare)




İşlemlere isterseniz bakın, ama önce açıklama yapayım.

Bakın arkadaşlar olay şu; 
Bir doğrunun eğimi nasıl bulunur? (y2 - y1) / (x2 - x1) değil midir? Yani yüksekliği tabana bölüyoruz bir nevi.
Peki fonksiyon nedir? Fonksiyon bir değer alıp ona bir şeyler yapar değişik bir şekilde çıkartır. Meyve girer meyve suyu çıkar mesela. f(x) = x^2 bir fonksiyondur. x girer xkare çıkar. çıkan bu xkare koordinat düzleminde y ile gösterilir. Yani aynı zamanda y = x^2 diyebiliriz. Zaten bir fonksiyonun tersini bulurken de genelde böyle yaparız.

Demek istediğim (y2 - y1) yerine f(x2) - f(x1) yazabiliriz. Sadece sembolleri değiştirerek denklemi  f(x2) - f(x1) / (x2 - x1) haline getirdim.

Şimdi.

Türevde ne işe yarıyor ona gelelim. Bir doğrunun eğimini 2 noktasını bilirsek yukarıdaki formülü uygulayarak çıkabiliriz. Ama ben bir eğrinin bir noktasından çizilen teğet doğrunun eğimini bulmak istiyorum manyağım ya ben. :)

Yani istediğim şu:



Slope eğim, tangent line da teğet doğrusu demek. Türkçe olup da bu kadar sade bir grafik bulamadım idare edin. Eğrimizin fonksiyonu f(x) = x^2 kare olsun. Tamam x^2'ye benzemiyor da yukarıdaki örnekle bağdaşsın diye böyle yaptım. 

Şimdi gördüğünüz gibi bir eğrimiz var. Bu eğride bir noktayı gözümüze kestiriyoruz ve oradan buna teğet bir doğru çiziyoruz. Yani doğrumuz eğriyi sadece bu noktadan kesiyor. 

Biz bu teğet doğrusunun eğimini bulmak istedik. 

Napmalıyız? Elimizde sadece bir nokta var. x, y noktası veya y'nin yerine fonksiyonu koyarsak 
x, f(x) noktası veya x, x^2 noktası. Hepsi aynı şey. Bu noktaya a noktası diyelim. x'in de adını a diye değiştiriyorum doğal olarak fonksiyon da f(a) = a^2 oldu. Yine konuyu yukarıdaki örneğe getirmek için yapıyorum bunları. x harfini unutun.

Matematikçi abiler şöyle bir taktik yapmış. Biri demiş ki "Eğrinin üzerinde bizim teğet noktasına yakın bir (b, b^2) noktası belirleyelim. Eğimi bu nokta sayesinde buluruz." 
Öbürü itiraz etmiş, demiş ki "b,b^2 noktası o kadar a,a^2 veya a, f(a) noktasına o kadar yakın değil. Daha yakın bir nokta belirleyelim."

En sonunda akıllının biri çıkmış. "Bu böyle olmayacak, en iyisi biz a, f(a) noktasına olabilecek en yakın noktayı belirleyelim. Bu nokta'nın ismi a+h, f(a+h) olsun. Eğer bu iki noktayı eğim denklemine yazarsak en yakın eğim değerini elde edebiliriz. Çünkü bu iki nokta birbirine çok yakın olduğundan sanki bir doğrunun üzerinde gibiler. Eğriye mikroskopla çok yakından bakarsanız biraz daha düz gözükmez mi?" diye olaya son noktayı koymuş. Peki bu a+h nasıl a'ya en yakın değeri alır. h = 0 olsa? Ama o zaman a+h = a olur dolayısıyla iki nokta aynı noktalar olur olmaz. 

Cevap can dostumuz limit. a+h ta h 0 a yaklaşırsa tam  0 olmuyor ama a+h neredeyse a'ya eşit oluyor. 

Resimden de anlayabilirsiniz:


Gördüğünüz gibi denklem giderek gerçekçi bir hal alıyor. Doğrunun eğriyi kestiği ikinci (sağdaki) noktaya bakın nasıl da yaklaşıyor soldaki noktaya. Yani teğet noktası dediğim noktaya.

(Bu arada hikaye tamamen sallamadır.)

Ve  f(x2) - f(x1) / (x2 - x1) diye tabir ettiğim eğim denkleminde x1, y1 noktaları a ve f(a), x2, y2 noktaları a+h ve f(a+h) oldu.

Dolayısıyla noktaları yerine yazdığımızda şöyle bir eğim denklemimiz oldu:


f'(a) ne oluyor peki. İşte bu eğrinin a,f(a) veya a, a^2 noktasındaki eğimine o noktadaki türevi diyoruz. 

Ha bu arada paydada a+h - a yapıyoruz, a'lar birbirini götürdüğü için sadece h yazdık.

Bu kadaar.

Şimdi problemimize tekrar dönelim. Bizden f'(3) bulmamız istendi. Türev yani eğim denkleminden bulalım bunu.




Türev kolay demiştim değil mi? Adamlar buldukları çeşitli kurallarla bizi bunca zahmetten kurtarmışlar.

Direkt fonksiyon denkleminden de türev denklemini çıkartıp istediğimiz noktayı yerine yazıp eğimi bulabiliyoruz.

f(x) = x^2

demiştik. Üs başa katsayı olarak düşüyor. Ve üs'ten bir eksiliyor.

f'(x) = 2x oluyor.

Dikkat! Bu denklem artık x, f(x) noktasındaki veya x, y noktasındaki y'yi bulmuyor. f eğrisinin x,y noktasından geçen teğetin eğimini buluyor. 

x yerine 3 yazdığımızda karşımıza eğimi 6 buluyoruz. E yukarıda da aynısını bulmamış mıydık?

Türevi kurallarla yapmak kolay ama türev tanımından soru geldiği oluyor, tüm bunları o yüzden yazdım. 

Ekol hocadan ilginç bir video: (teressa lisbon'a teşekkürler)



****

Diğer konulara, integral biraz zor, ben integral videolarını 2-3 kez bitirdim sanırım. Türevdeki gibi belli kuralları var ama kurallar bu sefer biraz fazla. Oturup çalışacaksınız videolardan başka çaresi yok.

Biz YGS'den önce LYS matta logaritmayı bitirmiştik diye hatırlıyorum. Logaritmadan sonra toplam çarpım, matris determinant ve 12.sınıf konuları var. Toplam çarpım, matris determinant kolay ama ihmal edilmemeli, ben ihmal ettiğimden matris sorusunu yapamamıştım mesela. Bununla uğraşamam sonra dönerim diye boş bırakmıştım döndüğümde çok az vaktim olduğundan yine uğraşmamıştım.

Bu arada, dedim ya Matematik'te patladım diye, Matematik'te şimdiden bölüm denemesi çözmeye başlasanız çok iyi olur. En azından geriye sadece integral kaldığında başlayın. Ya da kendinizi kısıtlamayın direkt başlayın işte. Ben pişmanım Matematik'ten az deneme çözdüğüme. 41 net benim için çok az.

***

GEOMETRİ

Geometrinin analitik kısmında çok bir şey yok, LYS'de kolay soruyorlar. Soru bankalarınızdaki analitik kısımlarını bitirin, sınava sayılı günler kala tekrar edin.

Asıl iş uzunluk, açı püsür sorularda. Bol bol soru çözüp, pratik kazanın. Zaman sıkıntısı çekmiyorsanız (mezunsanız) her gün çözmelisiniz bile diyebilirim. Geometri görme işi diyorlar palavra, her gün bulmaca çözer gibi çözenler yapıyor bu mereti. 

***

KİMYA

Bir an önce organikte okulda neredeyseniz oraya kadar toparlayın, zaten biliyorsanız tekrar edin. 11.sınıf kimyası kolay bence, mantığını kavrayınca da olay bitiyor neredeyse onu dershaneyle birlikte işledikten sonra yeterli derece test çözerseniz kafi.

Bir de ben sınav haftası okula tek 12.sınıf olarak gittim demiştim ya, işte o sırada okuldaki kimya hocama sorularımı götürüp durdum. Böylece okulda geçirdiğim vakti iyi değerlendirmiş oldum. Size de öneririm, varsa okulda işinin ehli hocalar gidin sorun. Kimya diğer branşlara göre kolay olduğu için hocanızın götürdüğünüz soruları yapabilme ihtimali fazla bayağı. 

***

ŞİMŞEK TAKTİĞİ: BİYOLOJİ

Bu yazıyı asıl yazmamın amacı buydu neredeyse. Gördüğünüz gibi biyolojim iyi. Biyolojiye daha önce nasıl çalışmanız gerektiğinden bahsetmiştim. Bunları tekrar okuyun (tekrar yazmayacağım :)) Yukarıda "akıl süzgeci" olmadı biyoloji kelimelerini aratıverin. 

Buna ek olarak Matematikte yaptığım gibi biyolojide de 12.sınıfı hemencecik bitirmeye çalıştım.
Aldığım boş defteri. Sindirimden başlayıp kulak burun boğazdan çıktım. Size de öneririm. Tabii kuru kuru çalışmayın ardından test de çözün. Benim ilk deneme çözmeye başladığım ders biyoloji oldu, bunun güzel yanı bildiklerimi tekrar etme şansı yakaladım bol bol.

Biyoloji ezber olduğu kadar mantık gerektiren yerleri var. Biyolojide ezber %90 mantık %10'sa sınavda sorulan sorulardaki ezber mantık oranı %50 %50 dir hatta mantık ezberi geçmiş bile olabilir. Buna dikkat edin. Kitaplardaki kırmızıyla işaretlenen yerleri not edip kapınıza filan bile asabilirsiniz. 

Tekrar söylüyorum çıkmış sorulara bakın. ÖSS ÖYS dahil. Oradan fikir edinebilirsiniz biyolojide nelerin çıkacağını. Her şeyi kuru kuru ezberleyemezsiniz, neyi ezberlemelisiniz bilmeniz gerek.

Matematik ve Biyoloji için söylediğimi tüm dersler için söyleyebilirim aslında. Ne kadar önce deneme çözmeye başlarsanız o kadar iyi. Mayısta başlayın bence en azından. Sıkılınca deneme çözün zevkli oluyor test çözmeye göre.

*** 

FİZİK

Fizik hakkında şu anlık çok şey yazmayacağım. Yine videolardan diyip geveleceğim. Söyleyecek çok bir şey yok çünkü. Siz en zor soruları öğrenmeye çalışırsınız gerçek sınavda en basit sorular çıkar, ama hiç çalışmadığınız sözeller (modern fizik) sizi vuruverir. :) Lise 4 kitabını atmayın. Oradaki sorulara filan da bakın, oradan bayağı çıktı LYS'de. LYS 2013 Fiziğini bir oturup inceleyin, AKP cemaatle kapıştığı için içimden bir ses bu seferki lys fizik eskisinden de beter olacak diyor. Ama belli olmaz. Yine de söyleyeyim, işlerin mantığını kavramanızı, hocanızın bile oldukça zorlandığı sorularla fazla vakit öldürmemenizi öneririm. Yalnız bu sorulardan kastım çok karışık ve uzun olan sorular, hocanızın "Aaa aslında çok ince bir ayrıntısı varmış." dediği sorular değil. Zor soru iyi soru değildir her zaman unutmayın. Birimleri de göz ardı etmeyin birim soruyorlar yav. 

***

Şimdilik bu kadar.