Öncelikle not: Bu yazı neden bu kadar geç geldi?? YGS'ye 4 ay kaldı!! Diye yakınan arkadaşlar, naptınız siz yav :)) İnternette 4 ayı küçümseyen insanlar. Yapmayın arkadaşlar 4 ay kısa bir zaman değil. Kaldı ki daha bu işin LYS'si var.

Selam arkadaşlar. Uzun zamandır, gerek derslerimin yoğunluğundan gerekse zaten gerekli gördüğüm her şeyi yazmış olduğumdan, yazı yazmıyordum. Son zamanlarda yorum/soru profili değişti. Artık "umudu kaybediyorum", "ne yapacağımı bilmiyorum" tarzı yorumlar geliyor. Bunu zaten ben de çok kez yaşadığım için blogta türlü yerde değinmiştim. Ama bunlar dümdüz yazılardı ve daha okul açılmamışken ve herkes hevesliyken içeriği boş ve anlamsızdı.

Örneğin "Ders çalışılmaya nasıl başlanır?" (cümle yanlış olmuş yeni farkettim) isimli yazımda yazdığım gibi ders çalışmak için yapılması gereken masaya oturup ders çalışmaktır.

Sınav sistemini suçlayan kişiler (sanki elde daha iyi sistem varmış da uygulanmıyormuş gibi) "Bir insan 4 yılını/hayatını 3 saate nasıl sığdırır?" diye serzenişte bulunurlar. Ama gerçek sınav 3 saat değil 12 yıl + 3 saattir. Hatta bence 11 + 1 yıl + 3 saattir. O 1 yılın anlamı çok büyüktür.

Ne alaka şimdi? Sizin düştüğünüz duruma bütün öğrenciler düşüyor arkadaşlar. Daha önce koyduğum grafiklerin anlamı buydu işte. Yazın iyi başlıyorsunuz okul başlayınca yavaş yavaş düşüyorsunuz sınavlar da gelince ivmeli bir düşüşe geçiyorsunuz. Düşen bilginiz veya performansınız değil. İş kafada bitiyor. Sizin yapmanız gereken şey sabredip, kararlı olup masaya oturmak.

O masaya bir kere oturup derse başladınız mı gerisi geliyor arkadaşlar.

İşin anahtarı masaya oturmak.

Her şey sizin elinizde.

Masaya oturunca uykusu gelenler; uykunun sebebi uykusuzluk değil artan beyin faaliyetidir. Siz yarım saat çalışın ilk oturduğunuzdan çok daha enerjik olacaksınız. Hapla filanla  uğraşıp sağlınızdan olmayın.

---------------

"Ne yapmalıyım? / Ne yapsam olmuyor. / Dediklerini yapıyorum hala başarılı değilim." şeklindeki sorulara yönelik olarak ben de sizin durumunuzu ölçmeye karar verdim.

Kontrol için küçük bir test hazırladım. Soruları neden sorduğumu, doğru olduğuna inandığım şeyin neden doğru olduğuna inandığımı, yanlış olduğu bariz olan cevaplardaki ironilerden anlayabilirsiniz.

Test blogun özeti gibidir ve blogtaki genel kapsamlı ama önemli bilgilerden seçilmiştir. Amaç okuyucularımı uyandırıp atladıkları adımları hatırlatmaktır. Dalga geçmek değil. Bazen apaçık gerçekleri göstermek için üstünü kapamak gerekebilir (bence). Soruların bazıları size hiç hitap etmeyebilir, "Yahu ne saçmalıyor bu adam biz çalışıyoruz ama netlerden memnun değiliz artmasını bekliyoruz bu azimliyazar bozuntusu bize çalışmıyor muamelesi yapıyor." diye düşünecek olursanız bilinki arkadaşlar, soruların bazılarını forumlarda gördüğüm garip tipler için hazırladım. 12.sınıfta hem YGS çalışan hem de bodybuildinge başlayan (başlamaya çalışan) hevesli kardeşler bana göre buna bir örnek mesela.

Not2: Direkt A şıkkı sizin için geçerliyse öbür şıklara bakarak zaman kaybetmeye de bilirsiniz.

*1 *2 şeklinde bulunan dipnotlu cevaplara en aşağıda açıklamalar verilmiştir.

1) Günde ne kadar çalışıyorsunuz?
A) Her gün tüm gün reis.
B) Evden gelince birkaç saat çalışıp sonra dizi felan izliyorum, her şeyi garanti altına alıp sınava  girmek de olmaz ki biraz heyecan lazım soruları tık tık işaretlemek çok zevksiz.
C) Kafam estiğinde çalışıyorum. Sınavda soruları kafam eserse cevaplayacağım.
D) Hiç çalışmıyorum. YGS'den bir saat önce kitaba bir göz atsam yeter.
E) Çalışıyorum ama çalışmam sosyal hayatımın önüne asla geçmez çünkü sosyal hayatın getirisi üniversiteye göre çok fazladır hayat okulunu bitiren adam kazanır üniversite de neymiş.

2) Ders çalışırken ne yapıyorsunuz?
A) Masaya oturup testi mi çözüyorum napıcam!?
B) Bir soru çözüyorum, saate bakıyorum. Bir soru çözüyorum, saate bakıyorum. Bir soru çö.....
C) Sağ elimde kalem sol elimde telefon. Bir soru çözüyorum. Sevgilimle mesajlaşıyorum. "Bir soru çözdüm aşkım diyorum :))" diyorum. Çalışmak için ayırdığım vaktin %80'i de mesajlaşmaya gitmiş oluyor ama vakitten bol ne var.. *1
D) Soru çözerken bir yandan kalemle ritim tutuyorum, kalem kutunun fermuarıyla oynuyorum, masadaki kitapları düzenliyorum vs vs..
E) Düşüncelere dalıyorum, özellikle Felsefe çalışırken çok işe yarıyor.

3) Kilo alıyor musunuz?
A) Hayır
B) Sergen Yalçın gibi göbeğim oldu. *2

4) Çözemediğiniz soruları hocanıza soruyor musunuz?
A) Tabii ki evet. Yoksa ne anlamı var çözmenin?
B) Hayır. Önemli olan çözmek. Çözdükten sonra bilgiler gökten vahiyle kafamıza iniyor zaten.


5) Çözemediğiniz soruları sormadan önce napıyorsunuz?
A) Bir yere not alıp / sayfa numaralarını kapağa yazıp sonra bir kez daha çözmeye çalışıyorum. Soru sorma gününden bir gün önce de tekrar gözden geçirip soruyu hatırlıyıp neyi anlamadığımı tespit ediyorum.
B) Hiç kontrol etmiyorum hocayı soruyla beraber okuyoruz. Hoca önce bana soruyu anlatmakla yükümlü. Bazen anlatmıyor direkt çözüyor, ben de he deyip geçiyorum. Önce çözümü öğreniyorum sonra soruyu, eğlenceli oluyor.

6) Çözemediğiniz soruları ne sıklıkta soruyorsunuz?
A) Elimden geldiğince çabuk sormaya çalışıyorum.
B) Belli bir süreyi tamamlayıncaya kadar biriktiriyorum. *3
C) Bir ayın sorularını biriktirip sormaya uğraşıyorum doğal olarak %75i sorulmamış oluyor. 

7) Çözemediğiniz soruları hocanıza soruyorsanız bunu nasıl yapıyorsunuz?
A) "Hocam şu soruda şurayı anlamadım ben böyle böyle yapmıştım ama cevap böyle diyor." veya "Şu kısım da bizden ne istediğini anlayamadım eldeki verilerle buraya nasıl ulaşırız gelmeden önce formülleri ve örnek soruları gözden geçirdim ama hiç birini bu soruyla bağdaştıramadım."
B) "Hocam şu soruyu çözebilir misiniz?" *4

8) Soruların üzerine ne tip notlar alıyorsunuz?
A) Senin de tavsiye ettiğin gibi kendi özel işaret sistemim var.
B) Yapamadığım soruyu yuvarlak içine alıyorum yetiyor. *5  
C) Kitap dediğin pırıl pırıl olur. Denemeler de pırıl pırıl.

9) LYS-YGS dengesini nasıl yapıyorsunuz?
A) 12.sınıfsam 12.sınıf + dershanede işlenenler şeklinde gidiyorum mezunsam dershanedekilerin yanına birkaç konu da ekliyorum.
B) Ölümüne YGS! YGS bitince geri kalan iki ayda LYS'yi kolayca hallederim zaten hem havalar da ısınacak çalışması kolay olur ekmeği de terime banıp yerim.
C) Dershanede LYS işliyorlar ama YGS varken hiç çalışasım gelmiyoooor. *6

10) Süre durumları nasıl?
A) Sayısalsam Türkçe ve Sosyali sıkıştırıyorum aynı zamanda Matematik/Fen - Türkçe - Sosyal şeklinde gidiyorum süre problemim pek olmuyor
B) Ucu ucuna yetiştiriyorum bazen felsefeyi/dini yetiştiremediğim oluyor. *7
C) Sosyali yapmıyorum o yüzden süre bol. Sosyalin getireceği ek puan bana lazım değil. *8

11) Dershaneyi etkin kullanıyor musunuz?
A) Evet. Hocalarımın peşini hiç bırakmıyorum gerektiği zaman soru sormaktan çekinmiyorum.
B) Hiçbir ödevi yapmayıp soruları da arkadaşlarıma felan soruyor kafam estiğinde.

12) Umutsuzluğa kapıldığınızda ne yapıyorsunuz?
A) Elimden geldiğince çabuk eski halime dönmeye çalışıyorum.
B) Hala çıkamadım..

13) Biyolojide nasıl not tutuyorsunuz?
A) Akıl süzgeciyle! Bir yandan kitabı kendimi vererek ve kafamda canlandırarak okurken bir yandan bilmediğim önemli yerleri not alıyorum.
B) Güzel bir şarkı eşliğinde tüm kitabı defterime geçiriyorum aklımda kitabın %0.001'i kalıyor o da bana LYS'de yeter zaten.

14) Fiziği nasıl çalışıyorsunuz?
A) Videolardan.
B) Kitaptan. Formüllere bir göz gezdiriyorum. Konu anlatımından bir şey anlamıyorum. Tamamı mantığa dayalı bu derste ezberle ful çekerek bir ilki gerçekleştirme niyetindeyim ama soru bankamı açtığım zaman bir testin %80'i yapamayınca moralim bozuluyor.

15) Nasıl bir çalışma planımız var.
A) Konu konu. Mesela bu hafta her dersten falanca konuları işledik. Bu konuların her birini soru bankamdan çözeceğim. Yalnız fizikteki x konusuna çok hakim değilim gibi onu ikinci bir soru bankasından da çözerim. 
B) Diyet listesi gibi ders programı yapıp kendime kurallar koyuyorum, sonra da hiçbirine uymuyorum. Kurallar çiğnenmek içindir.
C) Plan mlan yok Tanrı'nın benim için planları var nasolsa. 

16) Soru bankalarını nasıl kullanıyorsunuz?
A) Önce deneme amaçlı ilkindeki konuları çözüyorum ikinci soru bankasında da yeterince hakim olmadığım konuları işaretleyip çözüyorum. YGS-LYS'de çokça çıkan konuları makul derecede hakim olsam da bir daha çözmeyi ihmal etmiyorum. 
B) İlk kitabı alıyorum hepsini bitiyorum. İkinci kitabı alıyorum onu da bitiriyorum. Sürüp gidiyor. *9
C) Bir sürü kitap aldım ama hiçbirini çözmedim çünkü internetten araştırdığıma göre o kitaplar tü kakaymış yenisini alacağım. Sorun bende değil kitaplarda. 

17) Çıkmış soruları çözüyor musunuz?
A) ÖSS-ÖYSlerin bir kısmını çözdüm. YGS sorularına da göz gezdirdim ama şubat gibi deneme amaçlı çözeceğim.

B) Kim takar OSYMnin kokuşmuş sorularını yaaa. Sınavı da TUBİTAK hazırlıcak zaten. ( Azimli Yazarın notu: yav he he)

18) Mebin kitapları ne alemde?
A) Biyoloji ve Kimyayı okuyup çözüyorum öbürlerinin de ünite sonu değerlendirmelerine dikkat ediyorum mutlaka.
B) Geri dönüşümde. Tasarruf yararlı bir şeydir.

19) Test çözmeden önce konu anlatım çalışıyor musunuz?
A) Evet, soru mu bu?
B) Hayır, spoiler olur eğlencesi kaçar bir şey bilmeden test çözüyorum. Soruların da yarısını yapamıyorum haliyle.
C) Sözel derslerde konu anlatım okumuyorum, oldukça kısa bir iş ama sözel dersler sözel nasolsa okunmaz söylenir. (???) 

20) YGS sizin için ne kadar önem taşıyor?
A) YGS önemli ama asıl iş LYS'de bitiyor bunun farkındayım.
B) YGS'yi önce bir kasayım da onda başarılı olursam gerisi LYS'de gelir nasolsa. *10
C) YGS benim hayatım. LYS'de önemli değil ben duydum bu sene %60 etkilemiyormuş.

21) Tekrar yapıyor musunuz?
A) Evet. Belli bir zamanı mutlaka tekrara ayırırım.
B) Hayır. Konuyu bir kez çalıştıktan sonra rafa kaldırır başka konulara akarım. Sonra da "Konular aklımda kalmıyor yavv." diye hayıflanır dururum.

22) Ders çalışırken müzik dinliyor musunuz?
A) Hayır, müziğin dikkat dağıttığının farkındayım.
B) Evet, çünkü böyle alıştım. Konstransyonumun bozulduğunu düşünmediğim derslerde soft müzikler dinlerim. Sınavlardan önce akıcı, akılda kalıcı müzikler dinlememe ama sınavda dikkatimi dağıtabilir. *11
C) Evet! Sürekli müzik dinlerim. Sınavda soruları bırakıp içimden şarkı söyleyip tempo tutmaya başlarım. Soruya geri döndüğümde nerede kaldığımı unutup çözümü baştan yaparım veya bir anlık uzaklaşma yüzünden yanlış işaretleme yaparım. Olsun müziğe feda olsun! Test çözerken de şarkının en heyecanlı yerinde testi bırakırım. Zaten çözerken de testten bir şey anlamam.

23) Ertelemeyin.
A) Ertelemeyin.

24) Uyku durumları nasıl?
A) Günde belirli bir saatte yatıp kalkıyorum, belirli bir saat uyuyorum ve bu bana yetiyor, yeterince dinç olduğumu düşünüyorum.
B) 9 saat uyuyorum bazen üstüne de çıkıyorum. *12
C) 4 saat uyku düzenine geçmek istiyorum ama bir türlü geçemedim. Bir gün dayandım ikinci gün uyuyakalıverdim. Uyku düzenip çok kötü.*13

25) Ödünlere ne oldu ödünlere?
A) Bilgisayar, televizyon ve pleysteyşın kalktı artık ders çalışmamı engelleyecek bağımlılık yaratan şeylerle işim yok.
B) Kitaplar, defterler, testler kalktı artık oyun oynamamı engelleyecek hiçbir şey yok!! :)

26) Okullardaki hocalardan yararlanıyor musunuz?
A) İyi olanlarından / hızlı çözenlerinden evet.
B) Yoo gerek yok ki. Dershanedekiler yetiyor. Gerçi çoğunu soramıyorum ama zaten sormaya gerek yok azcık da spor olsun diye çözmüş olayım.

27) Temeliniz olmadığını düşündüğünüz bir konuda napıyorsunuz?
A) O konuyu biraz daha basit işleyip her şeyi kökünden öğrenmeye çalışıyorum.
B) Hayata küsüp sigaraya başlıyorum, isyan edip yollara barikatlar kuruyorum, arabaları ateşe veriyorum. 

28) Hatalardan ders çıkarıyor musunuz?
A) Evet, örneğin bu testte gördüğüm ve yanlış yaptığımı düşündüğüm şeyleri değiştirmeye karar verdim.
B) Hayır, testi günde kaç test çözüyorsun sorusuna verdiğimi yanıtı arttırmak için çözdüm sadece.

Cevap Anahtarı
A
A
A
A
A
.
.

*************************************************************************

*1 Bizim okulda vardı bunlardan. :d Bunu yapmayın arkadaşlar.. Yapmayın yani.

*2 Stres insanı yemeye sevkediyor arkadaşlar. Dert etmeyin verirsiniz sonra.

*3 Eğer dershaneniz birebir sistemiyle çalışıyor yani size soru sormanız için hocayla birebir 30-40 dakika mühlet tanınıyorsa bu yöntem kabul edilebilir. Ama çok biriktirmemekte yarar var. Damlaya damlaya göl olur boğulursunuz mazallah.

*4 Kardeşim önce soruyu, sonra da soruyu neden yapamadığını bilmen lazım ki ileriki dönemlerde o yanlışı tekrarlama :) Hocaya bu şekilde soru sorman onu senin hakkında "Yeterince önem vermiyor." diye düşünmeye sevk eder ki haklıdır. Soruları parmakla da göstermeyin lütfen. :d

*5 Yetmez. *4'te dediğim gibi soru hakkında bilginiz olup neyi soracağını bilmeniz lazım, soru sorma zamanında neyi soracağınızı hatırlamanız için de birtakım işaretlere ihtiyacınız olacak. Tabii sınav anında da işaretler kullanarak hem boş bırakacağınız sorular hakkında fikirlerini yazabilirsiniz hem de çözüm yaparken kolaylık sağlayabilir.

*6 Ekstra bir YGS çalışması yapmayın arkadaşlar dershanenin dediğini yapın. Onlar öğrencilerin bu hataya daha önce de düştüklerini biliyorlar ve programı da ona göre uyguluyorlar. Adamlar sizden tecrübeli.

*7 Bu normal gözükse de sıkıntılı, sınavda bundan daha kötü bir durumla karşılaşabilirsiniz. Acilen daha az süre kullanmaya alışmanız gerek.

*8 Lazım, sosyal, sigorta gibidir. "Dikkatsizlik hatalarını" nötrler. Aynı zamanda gözü yükseklerde olanlar için çok çok önemlidir. 

*9 Bu sistem size zaman kaybettirir, A'yı uygulayın.

*10 Yanlış bir mantık. YGS-LYS arası oldukça kısadır, aynı zamanda havalar da ısındığı için hiçbir zaman eskisi kadar hevesli olamazsınız. Bu yüzden LYS'ye gereken önemi erkenden vermelisiniz.

*11 Ben her ne kadar A şıkkını önersem de bu da doğru bir yaklaşım bence.

*12 9 saat ve üzeri çok, azaltılması gerek.

*13 En iyisi A'da yazan uyku düzenidir. Uykudan ödün vermeye çalışmak tüm günden ödün vermekle aynı şey arkadaşlar, gelip de sınav yılında fantazi aramayın. Ben de normalde 8 saat uyuyan biri olarak son yıl 7 saat uykuya geçtim, inanın o bile bende iyi bir etki bırakmadı. Hadi A'da yazdığım gibi sürekli aynı saatte yatıp kalkıp aynı saati uyursanız iyi, vücut kendini ona göre ayarlar ama bu 4 saati vs deneyen kişiler genelde haftasonu da manda gibi uyur (misal ben) o yüzden sisteme adapte olamazlar. Eğer az uyumak istiyorsanız benim önerim şu adresteki siesta uykusudur. 1.5 saatli olanını zaman zaman uyguluyorum. (20 dakikayı uygulamak zor hemen uykuya dalabilen biri değilim. Ama üniversitede öğle arası uzun olduğu için buna adapte olmaya çalışıyorum ben de.) Akşam uykusu 5 saat belki az gelir ama öğlen yapacağınız uyku sizi oldukça dinç kılacaktır. Lisede sınav zamanları yaptığım bir şeydi, son senede de bol bol yaptım.