Selamlar! Postdoc güncesine başlayacağım yakında. Ama içimden hem gündelik hayat hem de gelecek üzerine önemli ve çok kısa bir yazı girmek geldi. Ayrıca fikirlerinize ihtiyacım var, yorum yaparsanız çok sevinirim. 

*

Twitter'dan BirGün'de çalışan bir gazeteci bana ulaştı dedi "Hocam günümüzde gençler sosyal medyanın gazına geliyor egemen güçler sosyal medya aracılığıyla gençleri nasıl manipüle edebilir bu siyaseti nasıl etkiler konu üzerine çok kısa yazar mısınız?" diye mesaj attı ben de tabii dedim. Gaza gelen gençlerden biri olduğum için mi yoksa sosyal medya manipülasyonu çalıştığım için mi sordu bilmiyorum. Belki ikisi de. :D Konu üzerine kafamda istişare ediyordum, laf lafı açtı, boşa gitmesin diye bu yazıda toparlamak istedim. 

Güncelleme: Yazı yayınlandı: https://www.birgun.net/makale/yeni-nesil-sosyal-medya-ekosistemine-dogdu-427097

Açıkçası ben olayın gençlikle falan alakası olduğunu düşünmüyorum, olay medyanın değişimiyle alakalı. Eskiden haberler bize özel derlenir, önemine göre sıraya sokulur, yalan haberler törpülenir ve sonra sunulurdu. Şimdi Twitter sağolsun ben haberleri gazetecilerden önce öğreniyorum maşallah... Ama hemen sonra da haberin yalan olduğunu öğreniyorum. Yalan haberleri ve tekziplerini okuya okuya beynim çöp kutusuna döndü bu ne. 

Tüm bunların sorumlusu sosyal medya. Ben ortaokuldayken Facebook çıktı. Zaten her gün gördüğüm arkadaşlarımla arkadaş olmak için üye oldum. Sonra arkadaşlarımın paylaştığı ülkemize oynanan oyunlar videolarıyla büyük resmi gördüm. Benim için gündem ve haberler Facebook ve ekşi sözlük olmaya başladı. 

2011'de ben lisedeyken "Michael Sikkofield" diye bir blogger çıktı ortaya. İsmi sansürlemediğim için özür. Bu arkadaş Illuminati ve Yeni Dünya Düzeni üzerine blogspotunda yazılar yazdı, inci sözlükte reklamını yaptı, sonra tabii ekşi sözlük, donanımhaber türevi yerlere de ulaştı bu blog. Oradan da viral oldu. Bizim lisede falan konuşuluyordu, bir tane çocuk öğrendim ufkum açıldı diye gelmiş bilmiş bilmiş anlatıyordu sınıfta.

Arkadaşın yazıları aşağı yukarı şuydu: illuminati diye gizli bir örgüt var, dünyayı yöneten rotschild ailesi ve komşuları tarafından kuruldu bunlar yeni dünya düzenini yaratmaya niyetli, michael jackson ve stanley kubrick bizi uyarmaya çalışırken öldü. İnanmıyor musunuz? O zaman Rihanna'nın şu klibine bakın açık açık "İlluminati Prensesi" yazıyor, Lady Gaga'nın Judas klibine bakın Horus makyajı çekmiş. Gözlerinizin açılması için daha ne yapalım? 

Ben bu arkadaşın o seneki yazılarının çoğunu okudum. Küfürlü falandı ama okutturuyordu. Sonra adamın büyüme metodolojisini aynen kopyaladım, bu blogu açıp bir sürü YGS-LYS yazısı yazıp ekşi sözlük ve donanımhaberde reklamını yaptım ve sonra sizler beni yarattınız ehehehe.

Sonra suyun üstünden çok köprüler geçti (?) o ara ben büyüdüm, internet trollerini çalıştığım garip bir mesleğim oldu. Bu eski illüminati geyiği bir anda hayatımın merkezi haline geldi. Bir gün kafamda ampül yandı (siyasi espiri) ve o illuminati yazıları aniden aklıma geldi, kendime dedim. "Layn? Ben komplo teorisi okuyor muşum ya la?" İllüminati'nin Lady Gaga'yla işi ne? Aradım baktım o muhabbet neydi diye. 

Meğer bu çakal pop müzik endüstrisi bakmış içinde parmağıyla OK işareti yapan şarkıcılar hakkında "Bu illüminatici" diye dedikodu dolaşıyor, bu tip semboller içeren klipler tutuyor, klipleri bilerek bu saçmalıklarla doldurmaya başlamışlar :)))) Lady Gaga Judas diye klip çıkarıp piramit falan yapıyor sonra adamın biri internette klip üzerine "Aneliz" yapıyor "Bakın piramit var demek ki mason." sonra Maykıl kardeşimiz geliyor bu yazıyı çevirip aneliz yaptım diye sözlüklere atıyor şukuları kapıyor genç erkeklerin sevgilisi oluyor. Alan mutlu satan mutlu.

Ardından kitap çıkarıyor, kimliğini ifşa ediyor, evde oturan ve annesinin yaptığı keki yiyen sıradan isyankar bir kardeşimiz olduğu anlaşılıyor vs. sene 2023 illüminati, kendisini deşifre eden bu arkadaşın yaşamasına hala izin veriyor. O ara arkadaş fikir önderi olmuş, kanalı var 200 bin aboneli, son videosunu 6 ay önce atmış 160 bin izlenme. Delirmiş galiba, canlı yayında muhalefete giydirirken kendisi soyunmuş? Neyse Allah şifa versin. 

Bunu niye anlattım? Bu arkadaşın bir şekilde insanlara hitap eden içerikler yapıp (komplo teorileri satar) ünlü olup fikir önderi olma sürecini adım adım gördüm ben. Adam sonuç olarak çok alakasız bir yerden ve tabiri caizse osuruktan sebeplerle PR yaptı ünlü oldu ve bir anda kendi fikirlerini, dini politik görüşlerini aşılayan biri haline geldi. Geldiğimiz noktada Kim Kardashian gibi adamın neden ünlü olduğu unutuldu.

Bu arkadaşın ünlü oluşunu takip ettim, ama şu an takip edemediğim bir sürü genç kanaat önderi Twitter ve Youtube anasayfamı basmış durumda. Sürekli bunları görüyorum ve elimde olmadan okuyorum. Jahrein, Efe Aydal, Erlik, purplebixi, cavs, Diamond Tema? Bunlar kim olm? Bu adamlar nereden geldi, neden siyasi demeçler veriyorlar, ben bu adamların fikirlerine niye maruz kalıyorum? 

Araştırıyorum, Jahrein Twitch yayıncısıymış, oyun oynarken video çekerken muhabbet koyulaşmış siyasete gelmiş. Atarici diye dalga geçiyorlar adamla, yahu adam evde atari oynarken dünya lideri olmuş ötesi var mı. Efe Aydal huzur irfan diye komedi yapıyor. Erlik Death note müziğiyle propaganda videolar çekiyor (iyi de çekiyor namussuz). Diamond Tema Youtube anasayfamda çıktı, izleyecek bir video bulamadığımdan açtım, adam kimmiş diye bakmadan en az 10 video izledim çünkü adamın sesi çok güzeldi arkada çaldırdım. 

Şimdi gördüğüm, bu arkadaşlar birbirini bulup Amerika'daki alternatif sağ isimli anaakım politikayı reddeden gruba benzer bir komünite oluşturmuş ve bu yönde söylemler yayıyorlar. Videolarını izlerseniz bu arkadaşların iktidarı da anaakım muhalefeti de reddettiğini göreceksiniz. 

2023 seçimlerinin en çok konuşulan konusu "Muharrem İnce'nin oy böldüğü adaylıktan çekilmesi gerekliliği." Buna karşın Muharrem İnce'nin söylediği "Kılıçdaroğlu çekilirse ondan oylar bana kayar ama ben çekilirsem benim oyların hepsini yönlendiremeyebilirim." 

Anaakım muhalefetin kalesi olan Twitter'da bu demeçle dalga geçenler oldu. Bunlar kendi balonunda raksedip burnunun ucunda olanları göremeyenler. Aslında adamın dediği çok açık: üçüncü yol diye bi söylem var, bu söylemi aşılayan kanaat önderleri var, ben bu fikri temsil eden siyasetçi açığını dolduruyorum. Bu fikrin savunucuları zaten size oy vermeyeceği için bana oy veriyor. Stratejisinin bu olduğuna da "Ne Hüdapar Ne Fetö Ne PKK" diye tweet attığında emin oldum. İnce muhtemelen Kılıçdaroğlu'nu geçemeyecek ama şimdi seçime girip bu kitleyi başkasına kaptırmak yerine kendisinde konsolide edecek bir yandan da seçimlerde kitlenin büyüklüğünü test edecek. Açıkçası ben de bu söylemleri benimseyen kişilerin sayısını merak ediyorum. Medya ve muhalefet botlar troller İnce'yi destekliyor diye olayı sulandırıyor ama ben sokak röportajlarına baktığımda benzer şeyleri söyleyen gençlerle falan karşılaşıyorum.

Neyse bunları siyaset konuşmak için yazmıyorum. Arkadaşların söylediklerine katılıp katılmamak size kalmış herkesin oyunu kendine. Bu yazıda dikkat çekmek istediğin nokta şu: internette tek uzmanlığının içerik üretmek olduğu ve bunu iyi yaptıklarından da çok sayıda takipçi alıp kendi komünitesini oluşturup fikir önderi ve politik aktör olan genç bir grup var. Bu grup Twitter gibi açık ve göz önünde bir mecrada oluşmadığı için takibini yapamıyoruz. Benzer olayın çok uç bir versiyonu Amerika'da yaşayandı, QAnon diye demokratların pizza dükkanında çocuk sakladığını iddia eden bir komplo teorisi oluştu, bu teori etrafında 4chan diye bir sitede bir komünite oluştu, büyüdü ve sonuç Capitol baskını. Trump'ın komplo teorisine falan inandığı yok, adam diğer gruplar gibi bu grubu da benimsedi, kendisinin kurtarıcı olduğuna pedofillere karşı savaştığına grubu inandırdı sonuç malum. Tabii Türkiye'de bahsi geçen grup bu QAnon'dakiler gibi koyun sürüsü değil. Sadece oluşumu benzediği için bu örneği verdim.

Bu durumun şu an için siyasete aşırı bi etkisi yok gibi, ama gelecek için büyük bir potansiyeli olduğunu düşünüyorum. Bu demek ki insanlar artık siyasi fikirlerini uzmanlardan değil kendi gibi olan / gözüken, kendi yaşlarında ve iyi içerik yapan insanlardan alacak. İçeriklerin önemi yok, ister oyun videosu olsun ister illuminati olsun, tutmuş olması yeterli. Böyle bir gücü elinde tutan influencerlar elbet ülke yönetiminde söz sahibi olup geleceğimize yön verecek. Siyaset, bu kişiler ve içerikleri üzerinden dönecek. Siyasiler / iktidarlar kendilerine çalışan influencerları fonlayıp öne çıkarma derdinde olacak. 

Abartıyorsun demeyin. Şu an sosyal medyada en popüler olan siyasetçilere bakın; Ekrem İmamoğlu, Mansur Yavaş, Muharrem İnce. Kendinize sorun bunlar niye popüler diye. İmamoğlu Beylikdüzü belediye başkanıyken İstanbul belediye başkanlığına aday olduğunda kim tanıyordu ki? Geçmiş yorumlara bakıyorsunuz insanlar dalga geçiyor seçim kaybedildi vs. Sonra adamın hazır cevap videoları viral oluyor ve akabinde adamın kendisi viral oluyor. Mansur Yavaş da aynı şekilde "masaya çık tepin istersen"le veriyor coşkuyu. Ben Muharrem İnce'yi ilk defa haber kanallarında dolaşan "İnce'den İnce İnce" konuşmasıyla tanıdım. Bu siyasetçilerin şu an halk nezdinde bu kadar popüler olmasının ana sebebi siyasi geçmişleri değil bu şekilde internette dönen videoları. O videoların dolaşıma sokulmasında tabii parti teşkilatları etkili olmuştur. Ama günümüzde viral olmak için artık teşkilata sahip olmak da şart değil.

Eski tip siyasetçilerin soyu tükenecek ve artık mecliste "influencer" siyasetçiler olacak. Siyaset kapalı kutu, siyasetçiler parti içinde körler sağırlar takılıyor, o yüzden büyük partilerin genel başkanları 10-20 senedir değişmiyor. Ama siyasi partiler de oy toplamak için kapılarını yavaş yavaş internet fenomenlerine açacaklar, açmaya başladılar zaten de görüyorsunuz. Açmayan kaybeder. Sonuçta ben niye tanıdığım ettiğim, instagram storylerine bakıp "benim gibi olduğuna" ikna olduğum biri varken diğerine oy atayım ki? O yüzden birkaç seneye siyaset influencerların kapıştığı bir Survivor programına dönebilir. 

Bu yazıyı bu blogu okuyan kişilerin (özellikle gençlerin) görüşlerini almak için yazdım. 

1- Sizin takip ettiğiniz influencer kişilikler politize olup fikir önderliğine başladılar mı? (Başladılarsa bunlar kimler?)

2- Siz bu kişilerin sizi etkilediğini düşünüyor musunuz? Veya çevrenizdeki insanları? 

3- Yazıya katılıyor musunuz? Katılmadığınız noktalar neler?

Aşağıya yorum olarak bırakın, beğeni tuşuna basıp kanala abone olmayı da unutmayın.. yok bidk karıştı