Çıkmış Soruların Önemi

Rehber dedik, plan dedik, önemli dedik.

Düşmanınızla yüzleşmeden düşmanınız hakkında bilgi sahibi olmalısınız değil mi? "Dostunu yakın tut düşmanını daha yakın tut." (Gerçi çok da uygun olmadı ama neyse.)

Arkadaşlar çalışmaya başlamadan önce mutlaka sınavda ne ile karşılaşacağınızı bilmeliyiz.

Elimizdeki konu anlatımlı kaynaklar 4 senenin müfredatı + çıkmış soruların konu anlatımlarını barındırıyor. Çıkmış sorunun konu anlatımından kastım şu:
Bizim biyolojicinin yalancısıyım, ösym uzun gün nötr gün bitkileri müfredatta olmadığı halde sormuş, sonra bütün yardımcı kitaplar bunun konu anlatımını basmaya başlamışlar. Hocam diyor ki "Halbuki ne kadar kolay bir yorum sorusuydu, ne gerek vardı konu diye önümüze koymayı."

Elimizde kocaman bir konu yığını var. Hepsinden soru gelebilir. Dershane hocaları böyle der, zaten doğrusu da budur. "Şundan gelmez." demezler. Çünkü gelince mesuliyet kabul etmemeleri lazım. "Şundan gelmez." diyen fizik hocaları 2013 LYS Fizik'ten sonra işinden olmuş olabilir.

Fakat bazı konuların öbürlerinden çok çıktığı, bazı bilgilerin teferruattan başka bir şey olmadığı gerçek.

Sözgelimi, fotosentez konusu çok karmaşık bir konuya benziyor. Üç tane farklı tepkime var, tepkimelerde ara ürünler var.
Işığa bağlı tepkimelerde indirgenip yükseltgenen ne idüğü belirsiz garip yaratıklar var. Sorsanız sayamam. Hiçbir zaman da sayamadım.
Saymama da gerek yoktu. Çıkmıyor arkadaşlar bunlar. Fotosentez konusunu karmaşık göstermek için icat edilmiş sanki.
Ama okulda da çokça üzerinde durduğumuz fotosentez denklemi ve suyun oksijeninin serbest oksijene dönüşmesi, karbondioksitin
oksijeninin ise glikozun yapısına katılması çıkıyor gayet de. Ve ezberlemesi de oldukça kolay, çünkü su ışığa bağlı tepkimede giriyor ve aynı tepkimede oksijen oluşuyor. CO2 ışıktan bağımsızda tepkimeye giriyor ve yine aynı tepkimede glikoz oluşuyor ve tepkime tamamlanıyor. Aaa ne kadar kolaymış yav!!

Optikte aynaya herhangi bir uzaklıktaki cismin görüntüsünün formülünü filan öğretiyorlar, çıktığı yok. Binom ya hiç çıkmıyor ya da basit paskal üçgeninden üs alma binom diye kakalanıyor. Çıkmış soruları çözerseniz daha nice örnekler var böyle, insan  kendini kandırılmış hissediyor.

Bazen o kadar gereksiz şeylere kapılıyoruz ki çok önemli bilgiler karambole gidiyor. Misal; lys 2013 biyolojideki O2li solunum sorusu
"laktik asit fermantasyonunda son elektron alıcısı nedir?". Bu sorunun benzerini çıkmış sorularda gördüm. (belki başka bir yerde de görmüş olabilirim, kitapları verdim, kontrol edemiyorum.) Ama o sırada oksijenli solunumun upuzun denklemi, besinlerin katılım yolu gibi bence gereksiz konularla uğraşmaktan bu bilgi kayıp gitti ve sınavda da yanlış yaptım.

Çıkmış soruları çözmenin bir diğer yararı da "Yazın ders çalışmak." yazımda bahsettiğim gibi Türkçe ve Sosyal sorularının kaliteli ve üzerinde fazla tartışılmayan sorular olması. Gerçi kalitesiz olduğunu bile düşünseniz, bu soruları çözmek durumundasınız, sınavı yapanlar aynı adamlar veya aynı kafada adamlar.

Sorun şu ki birçok arkadaş şöyle bir hataya düşüyor; çıkmış soruları çözmüyor, ÖSS-ÖYS sorularının değiştirilmesiden/benzerlerinden oluşan denemeleri çözüp ygsyi ona göre yargılıyor. Arkadaşlar ygs fende aşırı kompleks sorular yok. O öyle denemelerde üzerinde bir yığın işlem yaptığınız sorular çıkmıyor ygsde. Denemelere değil, ygsye hazırlanıyorsunuz bunu unutmayın.
LYS içinde aynı durum geçerli denebilir. LYS Fizik'e bakın ağlarsınız. (LYS 2013 Fizik sözel sorular hariç.)
Adamlar da farkındalar öğrencinin ezberde güçlük çektiğini, saf ezber gerektiren ve gereksiz sorular sormuyorlar. (Lanet olsun ki gene lys 2013 fizik istisna.)

Bu yüzden arkadaşlar, konu konu dağılımı olan çıkmış soru kitabınızı derhal edinin. ÜSS çok önemli değil ama ÖSS, ÖYS yi filan hepsini çözün.
Kitabın içindekiler bölümüne o konudan ygsden kaç soru gelmiş lysden kaç soru gelmiş yazın. Yapamadığınız soruları hocanıza sormayı unutmayın.

Eveet, analizimizi yaptık. Peki şimdi napıcaz?

1. Öncelik: Anlayamadığımız ve sıkça/çokça çıkan konular
Bu konulara öncelik vericez. Önce konu anlatımını iyicene mantığımızla kavrayıp hafızaya atıcaz. Sonra testimizi çözücez. Rutin tekrarları unutmayacağız.

2.Öncelik:  Anlayamadığımız ama "sıkça/çokça çıkıyor" diyemeyeceğiniz. konular
Anlaşılamayan konuları her zaman anlaşılır hale getirmekte yarar var.

3.Öncelik:  Çok iyi anladığımız ve sıkça çıkan konular
Bu konulara sırf çıkıyor diye bol bol kitap çözmeyin. Bol bol kitap çözmenin sonu zaten bir hafta konuyla kafayı bozup iki ay konuya bakmamakla sonuçlanıyor.
İki haftada rutin kısa bir tekrar + test yetecektir. Bunu yapmazsanız konuyu unutur gibi olduğunuzda (denemelerde "ya bu nasıl çözülüyodu?" demeye başladığınızda) konu anlatım videosundan çalışıp testi patlatın. Bunu yapmadıysanız (eh artık) son üç hafta çalışın. (Son haftaya bırakmamanız önerilir.)

4.Öncelik:  Müfredatta olup hiç çıkmayan konular
Bu konular tehlikeli arkadaşlar. Örneğin hava kaması müfredatta yok diyorlar, okulda işlemedik, çıkmış sorularda yok, ben çalışmadım çıkmadı.Ama müfredatta olup da çıkmayan konular var onlara çalışmayın asla diyemem bu LYS 2013 Fizik'ten sonra. Bal gibi de çıkabilir. Özellikle 12.sınıf için.
O yüzden mebin kitaplarını hemen atmayıp biraz göz gezdirmekte fayda var.
Konuyu 1 kez okuyup birkaç test çözüp son üç haftada da bir tekrarını yapmakta fayda var.
Daha fazla da çalışabilirsiniz, fazla bilgi göz çıkarmaz.
Önemli olan yukarıda belirttiğim gibi önemli bilgilerin kaybolmamasını önlemek.
Böceklerde sindirim sistemi!! Rektum!! Son bağırsak!! Aaa safra nerede üretiliyordu?? diyen insan tipi olmayın.

UYARI: Çıkmış soruların çözümünü son üç haftaya bırakmayın. Sözelleri ekim kasım gibi bitirmiş olun. (Bir anda değil, yayarak.)
Sayısalları da er geç bitirin. Çıkmış sorular önemlidir, ertelemeye gelmez.

Not: Şöyle de bir durum var ki siz zaten çıkmış soruların benzerini defalarca kaynaklarınızda çözdünüz. Bu yüzden sorular size çok kolay gelecek.
Ama burada amaç ÖSYM sorularını ardarda çözerek ana fikri bulmak.

ÇOK ÖNEMLİ UYARI: YGS ve LYSleri konuları bitirdikten sonra (son üç hafta kuralı burada esnetilebilir.) mutlaka ama mutlaka süre tutarak gerçek bir sınav havasındaymışçasına çözün. YGSlerde derslere kaç dakika ayırdığınıza süre tutarak bakın, sınav günü ne yapacağınız ve ne yapmanız gerektiği konusunda fikir verir. 
"Süreyi kullanma rehberi"mdeki planı da uygulayabilirsiniz.
YGS 2010 kolay, ama diğer YGSleri yetiştiremediyseniz sorun var demektir, denemeleri ne kadar sürede çözdüğünüz önemli değil.

Not: "Yazın ders çalışmak." başlıklı yazımda soru analizlerini vermiştim, tekrar vereyim. Unutmayın, bu analizi kendiniz de yapın.

ygs 2010 : http://www.okulrehberlik.com/ygstercihrehberi.htm
ygs 2011 : http://www.rehberlik.biz.tr/dosyalar/oss/ygs.2011.analizi.site.png
ygs 2012 : http://tinyurl.com/ygs2012
ygs 2013 : http://www.samanyoluhaber.com/egitim/2013-YGS-sorularinin-ozel-analizleri/975510/

lys mat : http://www.rehberlik.biz.tr/dosyalar/oss/lys1.matematik.analiz.pdf
lys geo : http://www.rehberlik.biz.tr/dosyalar/oss/lys1.geometri.analiz.pdf
lys fiz : http://www.rehberlik.biz.tr/dosyalar/oss/lys2.fizik.analiz.pdf
lys kim : http://www.rehberlik.biz.tr/dosyalar/oss/lys2.kimya.analiz.pdf
lys biyo: http://www.rehberlik.biz.tr/dosyalar/oss/lys2.biyoloji.analiz.pdf

Not: Son üç hafta dedim dedim durdum. Peki bu son üç hafta ne yapacağız? YGS'nin konuları son üçhaftaya kadar bitmiş olmalı arkadaşlar. (sözeller hariç, her ne kadar bitirin desem de bir çoğunuz bitiremeyeceksiniz adım gibi eminim) 
YGS'nin çok aşırı bir konusu yok. Son üç hafta konuları bitirmiş olup bol bol deneme çözeceğiz ve tekrar yapacağız.
LYS'de de konular ne kadar kısa zamanda biterse o kadar iyi olur ama LYS gibi kritik bir sınav içinde "Şu tarihte konular bitsin." diyemeyeceğim.

4 yorum

Ya arkadaş ellerine saglık.Canım sıkıldığında,ders çalışma isteğim olmadığında gelip okuyup dersin başına koşuyorum.Bu blog bi harika dostum :D

Reply
Adsız mod

laktik asit fermantasyonu o2 siz solunum da yer alır.

Reply

çok teşekkürler

Reply

Hocam harbiden kral adamsın çaresiz kaldığımda bana yol gösteriyorsun.Allah razı olsun.

Reply

Yorum Gönder