Hedef Belirlemek

Arkadaşlar meslek seçmek için puanların gelmesini beklemeyin. Araştırma işinin yarısını bu yaz yapın. (internetten araştırma kısmını yani) Hem size gaz olur, hem de bir dahaki yazınızın yükünü hafifletmiş olursunuz. Tercih işi zordur ve dar zamana sıkıştırılmayacak kadar önemlidir. Şu an tercih aşamasında olan biri olarak yazıyorum bunu.

Tıp mı mühendislik mi başka bir şey mi onu belirleyin. Sonra bölümleri araştırın ve seçin. Kalbinizin sesini dinlemeyi unutmayın. Ailenizin tecrübesi önemli ama ailenizi dinlerken tamamen pişman olacağınıza emin olacağınız kararlar almayın. (Kısacası gece gündüz ders çalışmaktan bıkacağınızdan emin olduğunuz halde
mühendislik yerine tıp yazmayın veya özel sektörde barınamayacağınız düşündüğünüz iletişim becerilerinizin çok üst düzey olmadığı, sürekli okuyup kendinizi geliştirme işini yapamayacağınızı düşündüğünüz, mühendislikten fazla para kazanamayacağınıza inandığınız halde tıp yerine mühendislik yazmayın.)
(Gerçi ikinci olay pek yaşanmıyor, mühendislik diye baskı yapan aile yok :) )

Hedef belirleyin dedik ama coşmayın. Ben ilk 100'e giricem, boğaziçi elektroniğe gidicem !!11!1! tarzı sözler vermeyin kendinize. Veya acayip hayaller kurmayın. "Ben stanforda gidicem hangi üniversite, oyun yapıcam hangi üniversite?" gibi sorular sormayın. Stanford hayal değil evet ama oraya giden en iyi üniversitelerde en iyi not ortalamasına sahip krem tabakadı öğrencilerdir. O en iyi üniversitelerden birini kazanmak bu işin oldukça küçük bir adımıdır.

Şöyle yapın:
-Bir maksimum hedefiniz olsun, kenarda dursun.
-Bir gidebileceğinizi düşündüğünüz akılcı hedef olsun.
-Bir de buna ihtimal vermiyorum ama işler kötü giderse de burası olabilir dediğiniz olsun.
Bu hedefleri sıralamaya göre yapın, internetten net yazıp puan hesaplayarak değil.
Arkadaşlarınız sorduğunda akılcı hedefin hedefiniz olduğunu söyleyin. Maksimum hedefin hayaliyle çalışın.
"Ya ben illa maksimum hedefime yerleşmeliyim offf." şeklinde düşüncelere kapılmayın.
Eğer objektif düşünürseniz sene sonunda tasarladığınız bu tercih aralığında yerleştiğinizi göreceksiniz.
(Not: Tıp biraz ayrı mesele.)

Bunu yaptıktan sonra yıl içinde vakit buldukça o mesleği icra eden, o bölümü okuyan kişilerle konuşursunuz.
(Ekşi sözlük ve uludağ sözlükteki üniversitelerin o bölümlerine entry girenlere özel mesaj atmak iyi bir taktik.)
Seçtiğiniz bölümü değiştirmeyeceksiniz diye bir olay yok. Ama şu var ki son hafta bölüm seçmek veya bölüm değiştirmek hiiiiiiiiiç sağlıklı değil.

O yüzden bugünün işini yarına bırakmamakta yarar var.

8 yorum

Hocam simdi benim hedef bilkent ctis fakat şöyle durumlarla karşılaşıyorum. Mesela biri soruyo nereyi istiyosun diye bende ctis desem 'he o ne la' gibi bi cevap alacağımı bildiğim için bilgisayar okuycam diyorum. Öyle deyince oğlum bırak bilgisayarı herkes bilgisayarcı çocuklar bile çıkıyor bilgisayarı TM sin git hukuk oku diyolar . Benimde tepem atıyo tabi . Sen böyle şeylerle karşılaştın mı ? Bilgisayar Müh. istiyorum dediğinde farklı tepkiler verenler oldu mu ? Ne yaptın onlara karsı ?

Reply

google'a microsoft mülakat tecrübem (direkt sonuç veriyor), microsoftta iş görüşmesi, microsoft/google/facebookta çalışmak filan yaz. bir şeyciğin kalmaz.

Reply

Ben Sabancı'da mekatronik okuyup değişim programıyla MIT'ye gitmeye karar vermiştim.(Değişim programına gitmeyi zorunluluk olarak görüyorum.:) ).Fakat Sabancı sadece yönetim fakültesini gönderiyormuş MIT'ye.Ben de Bilkent'te bilgisayar veya makine okurum diğerinin dersini de alttan alrım dedim. Zaten mümkünse fizik az olsun diye elektrik elektronik görmek istemiyordum. Değişim programı için de California Berkeley'i düşündüm. Woz'un da ordan mezun olduğunu görünce bir gaza geldim. :D Fakat ikisi beraber zor olur yürümez diyorlar ben de dedim bir işi bilene sorayım. Sizce olur mu yoksa ben bu sevdadan vaz mı geçeyim?

Reply

Malesef gerçekçi konuşacağım; bu sevdadan vazgeç. Bu arada bildiğim kadarıyla Bilkent California Berkeley'e öğrenci göndermiyor. Gönderseydi bile oraya gidebilmek için hayli fazla not ortalaması ve hayli fazla para gerek.

Reply

Yani Sabancı'da mekatronik okuyup exchangeden vazgeçmek en mantıklısı mı? Makine ile bilgisayar beraber gitmez mi?

Reply

Okulu 5-6 seneye uzatmaya karar verirsen gider ama gelir gelmez vazgeçersin zaten.
Bence önce mekatronik okumak mantıklı mı onu araştır. Benim çok bir bilgim yok tek bir bilgim var herkesten duyduğum; çağ uzmanlaşma çağı, mekatronik ise çok genel bir alan, ama herhalde mekatronikçilerin de aldığı dersler sayesinde uzmanlaşabileceği belirli alanlar var ki böyle bir bölüm var, nedir bu alanlar (bir tanesinin kontrol mühendisliği olduğunu duydum) onu araştır. yani demek istediğim ileride "her şeyden en iyi şekilde anlayan bir aynştayn" olmayacaksın, belirli bir işi yapacaksın ve bu mekatronik okuyanlara mahsus değil ee/bilgisayar/makine okuyanların da temeli olup yapabildiği bir alan olabilir. bu yüzden bu tür alanları araştır ve daha spesifik bir bölüm (ee, makine, bilgisayar hangisine ilgi duyuyorsan, hangisine ilgi duyduğuna karar vermek için de ders programlarına ve derslerin içeriğine bak) okumanın daha mantıklı olup olmayacağını öğrenmeye çalış.

Reply

Ben robot yapmak daha doğrusu yapay zeka ile uğraşmak için mekatronik istiyordum. Sonuç olarak hem bilgisayar hem makine var diye. Peki sizce robot için bilgisayar mı yoksa makine mi daha yakın olur? Ya da siz bilgisayarda yapay zeka ile ilgili bir ders görüyor musunuz?

Reply

İyi de robot yapmakla sorumlu diyeceğimiz robot projesiyle uğraşan bir kişi hem robotun dışını hem içini yapmıyor, yapamaz da zaten. Bir kişi her şeyi yapamaz. Yapay zeka ile uğraşıyorsan robotun bir hareketinin kodunu falan yazarsın. Bütün hareketlerini de kodlayamazsın. Veya üstüne bir sensör koyarsın, görüntüyü alıp işlersin yani küçük bir kısmını yaparsın. Makineci de robotun fiziksel yapısını filan tasarlar. Benim ODTÜ robot topluluğundaki arkadaş devrelerle uğraşıyordu, arabaların dışı ona hazır geliyordu mesela.

Sen yeterince araştırma yapmamışsın gördüğüm kadarıyla. Biraz daha mezunlarla konuşmanı tavsiye ediyorum.

Yapay zeka ile ilgili ders açarlarsa ve alırsan görüyorsun. İlla ders görmene gerek yok, internetten de öğrenebilirsin. MOOC neymiş araştır.

Reply

Yorum Gönder